Notulen ORDO STUDIORUM COLLEGII ORDINIS SANCTAE CRUCIS (O.S.C.O.S.C.) vorige pagina

Verslag:         van de vergadering van het bestuur van OSCOSC op wensdag 7 maart 2007 om 15.00 uur bij Kees Mettes in Veldhoven

Aanwezig:      Jan van den Bosch (secretaris), John van Burk, Thijs Kappen, Kees Mettes en Nic van Nuland; Hugo Prein (voorzitter) is verhinderd  

1.         Organisatie 

1.1             Functie penningmeester 
Het bestuur is blij met de aanmelding van John van Burk en benoemt hem tot penningmeester van OSCOSC. Het bestuur heeft er vertrouwen in dat deze functie bij John in goede handen is, temeer daar John destijds ook als baas van de rookkast heeft gefunctioneerd. Het bestuur dankt Thijs voor de waarneming van de functie van penningmeester sinds de oprichting van OSCOSC. Thijs zal het penningmeesterschap zo spoedig mogelijk aan John overdragen. 

1.2             Stand van zaken financiën 

Thijs geeft een overzicht van de financiële situatie van OSCOSC. Van de 148 oud-studenten die ingeschreven staan op de ledenlijst hebben in 2006 slechts 26 de gevraagde contributie van € 15 overgemaakt. Wel hebben enkele leden tot genoegen van het bestuur een groter bedrag gestort. Over 2007 hebben nog pas 4 van de 148 bekende leden hun contributie betaald. Op dit punt gaat het niet goed. Het bestuur wil daarom weer een brief uitdoen naar alle leden om ze op te roepen tot contributiebetaling. Anders ontstaat vroeger of later een groot probleem. Tot nu toe neemt Thijs namelijk de kosten van de server, het eigen domein en de provider en verder van de analoge post al sinds de start van OSCOSC voor eigen rekening. Het gaat om bedragen van € 80 tot € 90 per maand. Die situatie kan niet voortduren. Het probleem kan worden opgelost als alle leden hun contributie betalen. Het voordelig saldo van 2006 bedraagt volgens het overzicht van Thijs overigens € 397,03. In 2006 zijn met name uitgaven gedaan voor de opzet van de site (€ 60), de aanschaf van een scanner (€ 119,95) en een harddisk (€ 99,95) voor het fotoarchief.   

1.3      Beheer website  
Thijs geeft een overzicht van het bezoek aan onze website. Dit jaar zijn er maandelijks gemiddeld 27 bezoekers. Dat is erg weinig als je bedenkt dat Thijs en de andere bestuursleden zelf regelmatig de website al bezoeken. Hoewel je je soms afvraagt: waar doen we het voor, zijn we toch overtuigd van de goede zaak. Thijs meldt verder dat van de nieuwe weblog in het geheel geen gebruik wordt gemaakt. Daarom stoppen we daarmee en verwijderen die van de website. Thijs attendeert er tenslotte nog op dat de capaciteit van de website intussen behoorlijk volloopt met tekst en foto’s. Hij ziet foto’s graag op sterkte van 72 dpi aangeleverd.

1.4      Jaarverslag 2006 
Het bestuur stemt in met het concept dat door Jan is voorgelegd. Jan zal het concept aanvullen met de cijfers over 2006 en het complete jaarverslag nog een keer aan het bestuur voorleggen. Daarna kan het jaarverslag op de website worden geplaatst.

2.         Activiteiten 

2.1      Werkgroep Berns 

Kees geeft het bestuur een overzicht van de werkzaamheden van de werkgroep Berns. Die werkgroep doet historisch onderzoek in het kader van het project “Adieu, adieu o Uden” en werkt toe naar een boek. De werkgroep werkt met een groep van zo’n 40 respondenten. Op dit moment zijn de thema’s “Roeping”, “Werving en toelating” en “Gebouw” onderhanden. Verder is een tekst over de kwaliteit van onze opleiding bijna klaar.    

2.2      Werkgroep-Mettes 
Jan geeft een indruk van de activiteiten van de werkgroep Mettes. De werkgroep is bezig met een interviewronde van alle nog levende oud-leraren en andere interessante personen. Ook bestudeert de werkgroep allerlei onderwerpen die met het collegeleven van toen te maken hebben. Zo verscheen onlangs een artikel over de Harmonie Wilhelmina en over de Stille Omgang voor Priesterstudenten. De producten van de werkgroep Mettes zullen zoveel mogelijk worden geïntegreerd in het project “Adieu, adieu o Uden”.

2.3      Reünie 2007 
De volgende algemene reünie van OSCOSC wordt op zaterdag 15 september 2007 te Uden gehouden van 10.00 tot 16.30 uur in het atrium van de Kruisherengaarde. John heeft de ruimte reeds gereserveerd. Het bestuur rekent op 50 tot 60 deelnemers. Aanmelding is mogelijk via de website. In de brief aan de leden zal op de aanmelding voor de reünie worden gewezen.
Het bestuur wijst John en Thijs aan als voorbereidingscommissie voor de reünie. Zij dienen een programma voor de reünie op te stellen en al het nodige te regelen voor het welslagen van deze ontmoetingsdag.  In grote lijnen kan de reüniedag er als volgt uitzien:

10.00-11.00 uur        ontvangst en gelegenheid voor onderling contact
11.00-12.00 uur        informatie over bestuur, werkgroepen en website
12.00-13.30 uur        lunch
13.30-15.00 uur        excursie naar het oude collegegebouw
15.00-16.00 uur        ontmoeting met oud-leraren en gelegenheid voor onderling contact
16.00-16.30 uur        afsluiting 

Aan de deelnemers zal een bijdrage worden gevraagd van ongeveer € 15. Ook kan op de reünie tegen vergoeding mogelijk een foto-cd worden aangeboden.

2.4      Foto-archief
Thijs meldt dat het Udens College bereid is de fotoalbums uit haar archief af te staan. Het gaat om een omvangrijke collectie foto’s over het college. Het bestuur vindt het heel belangrijk dat we de foto’s voor de toekomst behouden en onderbrengen in een voor iedereen toegankelijk digitaal fotoarchief. Na digitalisering kunnen de fotoalbums worden overgedragen aan het archief van de kruisheren in St. Agatha. Dat geldt ook voor andere fotoalbums die we in ons bezit hebben, zoals die van Stukart. Het bestuur nodigt Thijs uit een opzet te maken voor de structuur van het fotoarchief. Intussen heeft Thijs een scanner en harddisk aangeschaft. Harrie van Rijbroek heeft zich gelukkig al aangemeld om mee te helpen aan het digitaliseren van de grote voorraad foto’s.

Thijs meldt dat de familie Eliens uit Uden een dossier met documenten en foto’s over het college heeft aangeboden. John en Thijs zullen met de familie contact nemen om het dossier te ontvangen.

3.         Afsluiting

3.1             Brief aan leden
Jan stelt dus een brief aan de leden op over verschillende onderwerpen, zoals contributiebetaling en de aanmelding voor de reünie en legt het concept aan het bestuur voor. Daarna zorgt Thijs voor de verzending. 

3.2             Volgende vergadering
De volgende bestuursvergadering is op maandag 11 juni 2007 om 15.00 uur bij Kees in Veldhoven.


 Oosterhout, 8 maart 2007/Jan van den Bosch. 


updated.gif - 1754 Bytes donderdag, 22 maart 2007 12:03

webm. Thijs Kappen.