Verslag overleg Kees Mettes en
Hugo Prein, 21-09-2002
Actieprogramma College van het H.Kruis, Uden
Doel
We willen het
Internaatsleven + kleinseminarieleven zoals dat in de jaren 1945- 1965(?) in
Uden plaatsvond en nu niet meer bestaat zoveel mogelijk documenteren en
vastleggen voor later (‘collectief geheugen’). Het heeft ons leven op de een of
andere manier gevormd en is als sociaal fenomeen historisch interessant
(misschien uiteindelijk vast te leggen in een boekje; radioprogramma zoals OVT).
Het is verbonden met talloze verhalen en anekdotes en vastgelegd in foto’s.
Er leven niet veel
kruisheren meer; gebouwen, documenten, ‘historische’ plekken, foto’s zijn al
verloren of dreigen op korte termijn verloren te gaan. Daarom willen zoveel
mogelijk van dit soort zaken van ondergang redden en bewaren voor later.
Onderdelen
- Procedures:
- Dagorde voor
doordeweekse dagen en zondagen
- Reglement (eventueel
ontwikkelingen, veranderingen daarin over de jaren); geen ‘exclusieve
vriendschappen’
- Lesrooster per jaar
- ‘Jaarorde’ met
typische feesten, zoals rectordag, herendag, olympische dag, St. Cecilia
feest voor koor, ouderdag, kersenfeest, Poësis verzorgde ‘cabaretavond’ bij
afscheid van Retorica,
- Eetzaal (welke klas
zat waar; eigen eten halen; orde, surveillant; wanneer en wat stond op het
menu)
- Studiezaal
- Slaapzaal
- Functies,
functionarissen, bestuurtjes, zoals
prefect, rookkast, sportkast, biljartbaas, missiebestuur,
klassenvertegenwoordiger, het OO, scola cantorum, ziekenverzorger per
slaapzaal, oudste klas met hoedje, lopen op de cour
- Activiteiten
- Sport (voetbal,
hockey, volleybal, tafeltennis, korfbal; wedstrijden tegen andere
seminaries); opstellingen, programma’s, foto’s
- Wandelen (onder
begeleiding)
- Muziek (koor, piano-/orgelles,
muziekconcours; naar muziek luisteren op zondagavond), programma’s, foto’s,
bandopnames van uitvoeringen van meerstemmige missen
- Toneel (namen van
stukken; werkwijze e.d.)
- Culturele
voorstellingen (film, muziekuitvoeringen door bijvoorbeeld Aafje Heynis)
- Verhalen en
anekdotes; bijnamen kruisheren
- Hoe heeft ‘Uden’ ons
latere leven beïnvloed?
Werkwijze
- Fotoarchief (Villevooyen; Hüsken, privé-verzamelingen)
vastleggen op CD-rom. Thijs zal ook het bestuur van het huidige Udense College
benaderen om te kunnen beschikken over de tijdens de reunie uitgestalde
fotoboeken (van Villevoyen). Sibbele Witteveen is geïnteresseerd (en heeft
zelf veel foto’s). aanvulling Thijs: Ook Peter Langerak is hier mee bezig en heeft al wat
gerubriceerd en op CD gezet.
- Geluidsarchief
(oude bandopnames) vastleggen op CD. Zou
Vink nog dingen hebben?
- Fotorapportage van gebouw, klooster, ‘plekken’ (Bedaf, Slabroek,
Slingerpad e.d.)
- Voorwerpen (koffiekannen, oude reglementen, e.d.) verzamelen
(naar archief in St. Agatha, Stichting St. Aegten van Frans Zonneberg).
aanvulling Thijs: De stichting is waarschijnlijk niet bereikbaar via
het opgegeven emailadres.
- Documenten
(teksten van liederen, reglementen,
folder, oude opstellingen, programma’s van muziek, toneeluitvoeringen, Udense
Klanken e.d.). Raadplegen archief van St. Aegten.
- Schriftelijke (en/of
e-mail) enquête; mondelinge interviews, vragen op de website
(bijvoorbeeld vragen om anekdotes, bijnamen, materiaal, foto’s etc.). Adri
Claassen heeft enkele jaaren geleden in onze klas een heel aardig onderzoek
gedaan met heel diverse items.
aanvulling Thijs:Het
zou zeker de moeite waard zijn, om dat verder uit te werken;aanvulling Thijs.
- Actueel
adressenbestand per jaar: proberen
om één iemand per jaar te interesseren om de adressen te actualiseren. Als
uitgangspunt kan dienen het ‘boek’ met namen per jaar in de bibliotheek van
het Klooster. Cees en ik zullen dit een keer in een Accesbestand zetten. Thijs
heeft al een heel bestand en is dat verder via de website aan het uitbreiden.
Er blijken ook al een aantal klassen recent reünies te hebben gehouden en
beschikken daarmee over een actueel adressenbestand. We moeten ook zoveel
mogelijk het e-mail adres verzamelen (spaart porto kosten uit). Thijs zal ook
het bestuur van het huidige Udense College benaderen voor het uitwisselen van
adressenbestanden (o.m. opgebouwd voor de reünie van 21/9 j.l.). Er zou ook
een kaartenbak bestaan, waarop de adressen staan vermeld van de leerlingen (aanvulling Thijs: Henk van
Ham gaat daar achteraan. Er zijn enkele dozen met gegevens over studenten op
dit moment onvindbaar ).
Reünie juni 2003
- Wanneer?
- Plaats?
- Wie? Van te voren verder
actualiseren van adressenbestand
- Inhoud: we zouden de
bijeenkomst in het teken kunnen zetten van het (verzamelen van materiaal over)
bovengenoemde onderwerpen: bijvoorbeeld laten we eens aan elkaar (in
subgroepjes) uitwisselen van anekdotes; hoe zag de dagorde eruit e.d.
Hugo Prein, 22 september
2002
Opmerkingen, aanvullingen en reacties zijn uiteraard van harte welkom!