Notulen ORDO STUDIORUM COLLEGII ORDINIS SANCTAE CRUCIS (O.S.C.O.S.C.) | vorige pagina |
Verslag: van de vergadering van het bestuur van OSCOSC op wensdag 7 maart 2007 om 15.00 uur bij Kees Mettes in Veldhoven
Aanwezig: Jan van den Bosch (secretaris), John van Burk, Thijs Kappen, Kees Mettes en Nic van Nuland; Hugo Prein (voorzitter) is verhinderd
1. Organisatie
1.1
Functie penningmeester
Het bestuur is blij met de aanmelding van John van Burk en benoemt hem tot
penningmeester van OSCOSC. Het bestuur heeft er vertrouwen in dat deze functie
bij John in goede handen is, temeer daar John destijds ook als baas van de
rookkast heeft gefunctioneerd. Het bestuur dankt Thijs voor de waarneming van de
functie van penningmeester sinds de oprichting van OSCOSC. Thijs zal het
penningmeesterschap zo spoedig mogelijk aan John overdragen.
1.2 Stand van zaken financiën
Thijs geeft een overzicht van de financiële situatie van OSCOSC. Van de 148 oud-studenten die ingeschreven staan op de ledenlijst hebben in 2006 slechts 26 de gevraagde contributie van € 15 overgemaakt. Wel hebben enkele leden tot genoegen van het bestuur een groter bedrag gestort. Over 2007 hebben nog pas 4 van de 148 bekende leden hun contributie betaald. Op dit punt gaat het niet goed. Het bestuur wil daarom weer een brief uitdoen naar alle leden om ze op te roepen tot contributiebetaling. Anders ontstaat vroeger of later een groot probleem. Tot nu toe neemt Thijs namelijk de kosten van de server, het eigen domein en de provider en verder van de analoge post al sinds de start van OSCOSC voor eigen rekening. Het gaat om bedragen van € 80 tot € 90 per maand. Die situatie kan niet voortduren. Het probleem kan worden opgelost als alle leden hun contributie betalen. Het voordelig saldo van 2006 bedraagt volgens het overzicht van Thijs overigens € 397,03. In 2006 zijn met name uitgaven gedaan voor de opzet van de site (€ 60), de aanschaf van een scanner (€ 119,95) en een harddisk (€ 99,95) voor het fotoarchief.
1.3 Beheer website
Thijs geeft een overzicht van het bezoek aan onze website. Dit jaar zijn er
maandelijks gemiddeld 27 bezoekers. Dat is erg weinig als je bedenkt dat Thijs
en de andere bestuursleden zelf regelmatig de website al bezoeken. Hoewel je je
soms afvraagt: waar doen we het voor, zijn we toch overtuigd van de goede zaak.
Thijs meldt verder dat van de nieuwe weblog in het geheel geen gebruik wordt
gemaakt. Daarom stoppen we daarmee en verwijderen die van de website. Thijs
attendeert er tenslotte nog op dat de capaciteit van de website intussen
behoorlijk volloopt met tekst en foto’s. Hij ziet foto’s graag op sterkte van 72
dpi aangeleverd.
1.4 Jaarverslag 2006
Het bestuur stemt in met het concept dat door Jan is voorgelegd. Jan zal het
concept aanvullen met de cijfers over 2006 en het complete jaarverslag nog een
keer aan het bestuur voorleggen. Daarna kan het jaarverslag op de website worden
geplaatst.
2. Activiteiten
2.1 Werkgroep Berns
Kees geeft het bestuur een overzicht van de werkzaamheden van de werkgroep Berns. Die werkgroep doet historisch onderzoek in het kader van het project “Adieu, adieu o Uden” en werkt toe naar een boek. De werkgroep werkt met een groep van zo’n 40 respondenten. Op dit moment zijn de thema’s “Roeping”, “Werving en toelating” en “Gebouw” onderhanden. Verder is een tekst over de kwaliteit van onze opleiding bijna klaar.
2.2 Werkgroep-Mettes
Jan geeft een indruk van de activiteiten van de werkgroep Mettes. De werkgroep
is bezig met een interviewronde van alle nog levende oud-leraren en andere
interessante personen. Ook bestudeert de werkgroep allerlei onderwerpen die met
het collegeleven van toen te maken hebben. Zo verscheen onlangs een artikel over
de Harmonie Wilhelmina en over de Stille Omgang voor Priesterstudenten. De
producten van de werkgroep Mettes zullen zoveel mogelijk worden geïntegreerd in
het project “Adieu, adieu o Uden”.
2.3 Reünie 2007
De volgende algemene reünie van OSCOSC wordt op zaterdag 15 september 2007 te
Uden gehouden van 10.00 tot 16.30 uur in het atrium van de Kruisherengaarde.
John heeft de ruimte reeds gereserveerd. Het bestuur rekent op 50 tot 60
deelnemers. Aanmelding is mogelijk via de website. In de brief aan de leden zal
op de aanmelding voor de reünie worden gewezen.
Het bestuur wijst John en Thijs aan als voorbereidingscommissie voor de reünie.
Zij dienen een programma voor de reünie op te stellen en al het nodige te
regelen voor het welslagen van deze ontmoetingsdag. In grote lijnen kan de
reüniedag er als volgt uitzien:
10.00-11.00 uur
ontvangst en gelegenheid voor onderling contact
11.00-12.00 uur informatie over bestuur, werkgroepen en website
12.00-13.30 uur lunch
13.30-15.00 uur excursie naar het oude collegegebouw
15.00-16.00 uur ontmoeting met oud-leraren en gelegenheid voor onderling
contact
16.00-16.30 uur afsluiting
Aan de deelnemers zal een bijdrage worden gevraagd van ongeveer € 15. Ook kan op de reünie tegen vergoeding mogelijk een foto-cd worden aangeboden.
2.4 Foto-archief
Thijs meldt dat het Udens College bereid is de fotoalbums uit haar archief af te
staan. Het gaat om een omvangrijke collectie foto’s over het college. Het
bestuur vindt het heel belangrijk dat we de foto’s voor de toekomst behouden en
onderbrengen in een voor iedereen toegankelijk digitaal fotoarchief. Na
digitalisering kunnen de fotoalbums worden overgedragen aan het archief van de
kruisheren in St. Agatha. Dat geldt ook voor andere fotoalbums die we in ons
bezit hebben, zoals die van Stukart. Het bestuur nodigt Thijs uit een opzet te
maken voor de structuur van het fotoarchief. Intussen heeft Thijs een scanner en
harddisk aangeschaft. Harrie van Rijbroek heeft zich gelukkig al aangemeld om
mee te helpen aan het digitaliseren van de grote voorraad foto’s.
Thijs meldt dat de familie Eliens uit Uden een dossier met documenten en foto’s over het college heeft aangeboden. John en Thijs zullen met de familie contact nemen om het dossier te ontvangen.
3. Afsluiting
3.1
Brief aan leden
Jan stelt dus een brief aan de leden op over verschillende onderwerpen, zoals
contributiebetaling en de aanmelding voor de reünie en legt het concept aan het
bestuur voor. Daarna zorgt Thijs voor de verzending.
3.2
Volgende vergadering
De volgende bestuursvergadering is op maandag 11 juni 2007 om 15.00 uur bij Kees
in Veldhoven.
Oosterhout, 8 maart 2007/Jan van den Bosch.
donderdag, 22 maart 2007 12:03 |
webm. Thijs Kappen. |